קהילת ידידיה

ועד מנהל

פרוטוקול הישיבה מיום ב' אב תשע"ז, 24.10.17 שעה 20:00

 

מיקום הישיבה: מרכז דב, בניין קהילת ידידיה.

נוכחים

ועד מנהל: רפאל אמלאן, יפה שירה גרוסברג, קובי איבלמן,  רונן, מרק רנדר, יוני האמר-קסוי אלישבע קרנץ, דינה ויינר

ועדות: איתן קאדן, פנינה ארביט, דב קופר, דני קאהן, דניאל רורליך, שושנה, מאורין

ועדת ביקורת: דבורה גריינמן, שרון אדרי

מנהלת משרד: מרים פיין

 

דיון

 

1.             אושרו פרוטוקולים מיולי ומאי. כנראה יפה שירה רשמה פרוטוקול של הישיבה האחרונה, תפיץ.

2.             דיווח מוועד רעדת ad hoc בעניין ועדות

יוני: נפגשנו פעמיים – אני, מרק, רנדי, ליסה, ניל – בעיקר ניסינו להבין את המנדט שלנו. באור חיובית: המון דברים נהדרים קורים בידידיה בוועדות, איך אפשר לשתף אנשים נוספים? הצד השלילי: יש ועדות שלא פועלות בצורה תקינה, צריכים להבין מה הבעיות. כצעד ראשון, בדקנו את הועדות המופיעות באתר, לנסות להבין את הקבוצות, אם יש חפיפה, כד'. ניסינו להבין את המצב הקיים, תוך הבנה שהצעדים הבאים הם לשוחח עם חברים מהוועדות לנסות להבין מה קורה, מה החלוקה בין הועדות, מה צריכה להיות החלוקה.

מרק: דיברנו ברמה הכללית, אנחנו צריכים להבין איך הועדות נוטלות חלק בניהול הקהילה.

 

3.             החגים

קובי: חושב שהתפילה הייתה נאה. הפצתי לו"ז מראש, לא קיבלתי הערות עד הרגע האחרון אם בכלל. ייתכן והתחלנו נעילה יותר מידי מוקדם, הכוהנים אפילו הספיקו לברך. היו עניינים קטנים, מתי ואיפה צריכים סדרנים; חומר עזר – אנשים לא קיבלו את סדר מקומות הישיבה מספיק זמן מראש.

דינה: הוספנו אנשים עד הרגע האחרון, הרווחנו כסף.

אלישבע: צריכים להודיע מראש שאסור להכניס עגלות.

דינה: מודיעים.

ציפי: כול נדרי למטה היה מצוין.

דינה: כשגבאים מכניסים שינויים צריכים לתאם מראש עם ועדת מנהג והלכה, למשל שינוי בסדר התפילות בנעילה בתפילה למטה.

דב: מי אחראי לתיאום בין הגבאים לבין ועדת מנהג והלכה?

רונן: הגבאים.

דינה: אני הרפרנטית לועדה זו, צריכים לעבוד יחד.

מרק: אפשר להביא הרבה דוגמאות.

דינה: כל נדרי של המשפחות, סה"כ תגובות טובות, בקשות שתהיה גם נעילה בשנה הבאה. יותר קשה: בהתחלה לא היו מספיק גברים, השתפר במהלך התפילה. צד הנשים מלא, גברים הרבה פחות. משפחות שהנשים התפללו למטה והגברים למעלה, כאילו למעלה תפילה אמתית, למטה לא. אין  מספיק גבאיות, הייתה בעיה בשמחת תורה. גבאיות ניסו למצוא חברות נוספות, לא היו, ועכשיו הגבאיות עזבו.

פנינה: אני מוכנה לקחת את זה על עצמי.

דינה: בעיה של מקומות ישיבה במניין השכמה. ייתכן שאורחים במניין זה צריכים לשלם.

יוני: תמיד הייתה אווירה שונה במניין השכמה.

דינה: אבל האם זה נכון?

יוני: יש הרבה משפחות שמשלמים חברות, אחד הולך והשני לא.

דינה: למעלה משלמים על אורחים, בהשכמה לא, האם יש מקום להבחנה?

רונן: כמה אנשים היו בכלל?

יוני: היו מנתיב, פרדס, יהודה הצעיר.

דינה: לא מדברת עליהם.

אלישבע: אפשר לחלק טופס תרומה.

מרק: כשמגיעים הרבה אחרים, יש דף, מאוד מקובל דף של תרומה. צריך להיות חלק מההכנה לחגים, להדפיס את הדפים ולהניח אותם. מישהו שאל אותי איך תורמים.

קובי: אפשר להניח טופס תרומה עם מעטפה.

דינה: יפה לארח את נתיב, אבל אין לנו מקום. (יוני וקובי: יש). קבוצה של 20-30 הגיעו למוסף ראש השנה, לא ידענו מראש כמה יגיעו, לא היו מקומות, אני אישית לא התפללתי, לא שמעתי תקיעות שופר. מי שאחראי לקשר עם נתיב, ייתכן בובי, צריך לוודא מראש כמה יגיעו, לנסות לנתב אותם למניין השכמה.

יוני: אף אחד לא יזכור כל זאת. אולי צריכים לעדכן את הmanual.

פנינה: צריכים לעשות עדכונים כל שנה אחרי החגים.

מסקנות: (1) לברר מראש עם נתיב כמה יגיעו (2) לארגן טפסי תרומה (3) לסדר את המחיצה לשקף שמגיעים יותר נשים (קובי) (4) בעיה של השאלת כיסאות לבית הכנסת ליד – כל שנה משאילים להם, לא היו לנו מספיק, יכולנו לתת להם רק 15 – מרים: הודעתי להם מראש שלא נוכל להשאיל להם כיסאות. (5) תורנות של סידור שירותים – לא מספיק מסודר. לא יודעים איפה הנייר, כד'.

 

4.             התקנת דלתות חדשות וסידורי אבטחה

שושנה: עובדת על זה מאז פברואר. שקלנו דלתות אש, או אלומיניום כפי שהיו עד עכשיו. תמחרנו דלתות מסוגים שונים, מנעולים שונים. לקחתי את זה על עצמי, קיבלתי המלצות. באחת הדלתות אנחנו רוצים לעשות מנעול חשמלי עם קודן. נפגשנו עם ועדת הביטחון לשאול מה בדיוק רוצים, ביקשו שנתמחר דרך חברת האבטחה של הבנין, עברון. ניסיתי, לקח המון זמן, כל הזמן הוסיפו דרישות. בסוף קיבלתי הצעת מחיר, המון שיקולים, override לשבת. בסוף קיבלתי הצעות מחיר זוגות דלתות, מנעולים, קודן, מצלצל במשרד של מרים, מצלמות לראות מי הגיע. מחלקת דפים עם מחיר – 50,251.50 ₪. לאחר שקיבלתי הצעת מחיר שאלו, אולי משובח מידי.

דינה: חייבים מצלמה?

שושנה: החברות הסבירו שזה לא מוסיף הרבה כסף, ומאוד רצוי.

דינה: אז הקפיצה הגדולה זה הקודן?

מרק: אין ויכוח לגבי הדלתות, צריכים להזמין. לוקח זמן לייצר אותם.

שושנה: צריכים לתאם בין אנשי התקנת הדלתות לבין אנשי מערכת האזעקה, צריכים לעבוד יחד.

מרק: שושנה, אני לא רוצה לפגוע. את צודקת, ביקשנו הערכות מחיר ואז בדיעבד אמרנו שייתכן וזה יקר מידי. נראה לי לא פרופורציונאלי כשדלת עולה 26,000 ₪ להוסיף 17,000 על מערכת אזעקה.

שושנה: יש 27 תתי-סעיף בהצעת המחיר המפורטת.

מרק: לא חייבים את האפשרות לפתוח את הדלת מרחוק עם זמזם. נחמד אבל לא צריכים את זה, וזה מה שגורר את העלאת המחיר. מרים אומרת שיש מעט מאוד מקרים שצריכים את זה, בד"כ היא ניגשת ורואה מי זה. אפשר לפעול כמו היום, מצלצלים ויש אינטרקום, מרים שואלת מי זה, אם מכירה אותו טוב, אם לא היא ניגשת לדלת.

שושנה: תחליטו מה אתם רוצים, תתאמו עם אנשי ביטחון.

רונן: מסכים עם מרק. מתסכל כי שושנה עבדה מאוד קשה. הזמזם יתקלקל, חיישן אלקטרו מגנטי הוא רגיש ומתקלקל, תיקונים יקרים. כל האלקטרוזציה החכמה מיותרת, מייקר ולא נחוץ.

שושנה: חברי ועדת הביטחון אמרו שזה נדרש. אבל הועד המנהל הוא שמחליט. תחליטו.

אלישבע: מסכימה שדברים כאלה דורשים הרבה תיקונים.

דינה: יש צורך בטחוני, איך עונים עליו?

דני: בבוקר הדלת צריכה להיות נעולה, צריך קוד גישה. אין לנו שומר, אף אחד לא יושב ליד הדלת. הראשון פותח דלת עם מפתח, אז צריכים לנעול וכל מתפלל צריך לדעת את הקודן.

רונן: אפשר קודן עם מעגל סגור. מנעול חשמלי שמחובר לקודן. קודן עולה 600 ₪, מחובר למנעול חשמלי בדלת.

שושנה: זה לא יוריד את כל הסכום, זה יהיה פחות אבל עדיין קיי.

קובי: רוצים שהדלת תהיה פתוחה כדי שיהיה אוויר ללא הפעלת מזגן.

רונן: 98% מבתי הכנסת פתוחים.

אלישבע: רוצים שהדלת תהיה פתוחה כדי שמתפללים שלא יודעים את הקוד ייכנסו.

רפאל: בעיניי מצלמות נחוצות. לא משוכנע לגבי זמזם כניסה מרחוק.

מרק: למה צריכים מצלמות?

קובי: עוזר למשטרה לאחר האירוע כדי לזהות את המפגע.

רפאל: מציע שרונן ושושנה ייפגשו.

שושנה: לא מוכנה עוד הצעות מחיר.

פנינה: יש הרבה דברים שלא עושים בגלל עלות, דלתות לא צריכות להיות כל כך יקרות.

רפאל: רונן, האם ראית את הצעת המחיר המפורטת עם תתי-סעיף?

שושנה: דלתות כמו שיש היום היו עולות יותר, הן עץ. הבעיה זאת לא הדלתות אלא אמצעי הביטחון.

מרק: בוא נקבע תקציב מקסימאלי ואז נקבע מה צריך. אני חושב ש- 10,000 ₪ כולל מע"מ לביטחון של שני זוגות הדלתות זה מספיק, תחלקו איך שתרצו. גם אם שושנה ורונן ייפגשו זה יעזור להם אם תהיה מסגרת תקציבית.

הצעה של החלטה: שושנה ורונן ייפגשו ועבדו על הפרטים של מערכת הביטחון של הדלת. אם מערכת הביטחון שתוסכם ביניהם תעלה עד 10,000 כולל מע"מ, הם יכולים להזמין בלי לחזור אלינו, אם יעלה יותר, שיחזרו אלינו.

רונן: לא רוצה קודן. מחבל שיגיע יחכה שמישהו ייכנס עם קודן, ידחוף אותו הצידה, ייכנס ויטבח.

שושנה: אנשי הביטחון רוצים קודן.

רונן: התיקון יעלה יותר מההתקנה. דברים כאלה מתקלקלים.

דינה: בית הכנסת לגמרי פרוץ. יש קוד, אבל הדלתות פתוחות בשבת, אנשים נכנסים מהרחוב, גונבים. ילדים נכנסים בשבת ולוקחים קורקינטים.

החלטה: מודים לשושנה על העבודה הרבה שעשתה. דרך ממש ארוכה במהלך השנה, לא רק הדלתות, גם האקוסטיקה, הרבה יותר טוב ממה שציפינו. רונן, שושנה, דני, דינה ורפאל נשב על הצעת המחיר ונחליט מה נחוץ ומה לא.

5.             אתר אינטרנט חדש

יוני: נדבר הפעם הבאה כשיהיו יותר אנשים.

 

6.             משיכת חברים חדשים, משפחות צעירות

ציפי: שני דברים נפרדים אבל קשורים: משפחות צעירות וחברים חדשים. למשוך גם רווקים, זוגות בלי ילדים, וגם משפחות. יש אנשים בשלב של נכדים. חוסר יכולת להאכיל ילדים זה בעייתי. דיברתי עם הרבה אנשים. מצד אחד יש אפשרות להכניס עגלות, השבת האחרונה המחישה שילדים נזרקו החוצה באחת. לא נעים, אדם נכנס עם ילדים וישר עטים עליו ומבקשים שיצאו.

רונן: הילדים שלי כבר לא רוצים לבוא לבית הכנסת, צועקים עליהם.

ציפי: הילדים שלי לא שקטים ונוח להם כאן.

רונן: אולי הם עדיין לא מבינים מה צועקים עליהם. רוצים ילדים, רוצים משפחות צעירות, אבל לא יגיעו אם יצעקו עליהם.

רפאל: צריכים להעלות מודעות של חברי הקהילה, שצריכים יחס רצוי לילדים. אולי נעשה שבת עיון בנושא?

שושנה: לא כולם מסכימים מה היחס הרצוי.

דינה: אפשר להסביר לילד יפה לא לרכב על קורקינט בתוך הבניין, תלוי איך מדברים.

שושנה: השאלה לא איך הילדים מגיבים אלא איך ההורים מגיבים.

רונן: אנחנו באנו בגלל תפילת ילדים.

ציפי: יש ועדת נוער מאוד פעילה, אבל מנותק מהקהילה. ילדים צריכים להיות חלק מהקהילה, אבל זה לא קורה, וזה מפריע.

דינה: יש מיעוט קולני שלא יסכימו אתך.

שושנה: אנשים יגידו שמקום ילדים לא בבית הכנסת?

דינה, פנינה: כן, כך יגידו.

ציפי: והם מבינים שזה דוחה חברים חדשים?

יוני: היחס לילדים הוא נושא חשוב, אנחנו מדברים על זה שנים. אבל האם יש דברים אחרים שאפשר לעשות כדי למשוך משפחות חדשות?

ציפי: דוגמא אחת שמרגישים מידי שבת. דבר נוסף: שבת היכרות אמורה למשוך חברים חדשים. יש שלושה אירועים, מצוין. אבל הארוחה היא בשעה 19:00, מאוחר בשביל אנשים עם ילדים צעירים.

דינה: מודעים לזה, אבל כך הוחלט. צריכים אירועי היכרות נוספים בשביל משפחות עם ילדים קטנים, פיקניק, כד'. המשפחות עצמן יכולות ליזום דברים מתאימים.

ציפי: קבענו שיהיה בייביסיטר בשבת היכרות. גם הצהריים זה בעייתי. אנשים לא רוצים להגיע למקום לא מתאים, למשל עם דברים שבירים. אני מקבלת שיש דברים שאפשר לשפר לקראת השנה הבאה, אדם אחד בלבד עושה את הmatching לארוחת צהריים, צריכים יותר.

דינה: יש ועדה של תכנון חברתי, משפחות צעירות צריכות להצטרף אליה ולעזור לתכנן.

רפאל: צריכים לצרף גם רווקים.

קובי: הבעיה של עברית. הכול באנגלית, וזה דוחה אנשים דוברי עברית.

ציפי: יש דברים בשתי השפות, אבל חלק גדול מההתכתבות רק באנגלית, ואם יש תרגום לעברית הוא מזעזע.

מרים, דינה: עניין השפה הוא תהליך.

ציפי: עניין נוסף חשוב למשפחות חדשות: הפיצול בימים נוראים. כול המשפחות החדשות למטה (דינה: חלק גדול מהם מבקשים זאת בגלל הילדים, יותר נוח). על אף שאין מקומות קבועים לפני הפיצול, מקימים אותי ומזיזים אותי. אני יוצאת בגלל הילדים, משאירה דברים על הכיסא, בכל זאת מזיזים אותי. במיוחד לא נעים לאנשים שלא מכירים אחד את השני.

רפאל: זה התפקיד של הסדרנים.

 

  1. קבלת שבת בהובלת נשים

כעת מתקיימת רק למטה, בזמנו הוחלט שבהמשך נשקול העברתה למעלה להיכל. זה מתקיים כבר שלוש שנים, צריכים להחליט.

קובי: לפעמים אין מספיק אנשים בשביל שתי התפילות, בד"כ יש. הרבה יותר אנשים מתפללים למטה, לפעמים גורם לצפיפות רבה. לא מכיר את החוויה למעלה, אני מתפלל למטה. ועדת מנהג והלכה הציעה כי שתי התפילות תתחלפנה ביניהן, פעם אחת בהיכל ופעם השנייה. אני מציע שנעבור לסידור זה.

               איתן: אני נציג של ועדת הלכה. קיימנו דיון לפני כחודש. הגיעה אלינו השאלה. ניסחנו החלטה: משאירים מקום לוועד מנהל לקבל את ההחלטה על-פי שיקולים קהילתיים. מגבים את ההחלטה שלנו מלפני שלוש שנים. מקריא החלטה מפורטת:  

                              "הצעה:  אנו משאירים מקום לוועד המנהל לקבל את ההחלטה עפ"י שיקולים קהילתיים.  אם רוצים להעלות את ק"ש של אישה למעלה אנו עומדים מאחורי העמדה שלנו מלפני 3 שנים ומגבים את ההחלטה הזו.  דעת רוב הועדה היא (6 קולות) שכבוד / קדושת בית הכנסת צריך לשמש כאחד השיקולים במעבר המניינים.  דעת מיעוט (1) מסתייגת אבל כן ממליצה על שיקול של 'ברוב עם הדרת מלך' כשיקול  למעבר וערך זה מקובל גם על 7 מתוך 8 אנשים בוועד.  דעת מיעוט אחרונה (1)  מסתייגת מכל המלצה באשר היא בעמדה שלוועד הלכה אין מנדט או מה לתרום לדיון זה.

                              מעבר לזה ועדת מנהג (7 מתוך 8 קולות) מתוך אחריותה כוועדה שעוסקת במנהגי הקהילה מעודדת לוועד מנהל לקדם מעבר זה. בהדרגתיות."    

שושנה: מה זה הדרגתיות? יישאר פעם בחודש, או יהיה כל שבת?

איתן: המילה הדרגתיות מופיעה כי העלינו מספר אפשרויות שעלו בזמנו בוועד מנהל. שאלות של איפה חזנית תעמוד, מינון. בישיבה שלנו היה קול שאמר שעשינו משהו שנתיים וחצי, והדרך החכמה לפעול זה להתקדם ולהכניס שינויים בצורה איטית. אבל אחרים אמרו, ניתן לוועד מנהל להחליט מה זאת הדרגתיות בשבילם. מיקום של חזנית: דעה כי המניין המרכזי והגדול יותר צריך להיות בהיכל (למעלה), ברוב עם הדרת מלך – שיקול לאו דווקא הלכתי, אבל מכבד את הקהילה.

פנינה: רוצה לציין, די ברור לי, בשבועות שיש קבלת שבת בהובלת אישה, אנשים מצביעים עם הרגליים. אלה שרוצים בהובלת אישה, באים דווקא בשבת שיש תפילה כזאת, לאו דווקא מגיעים בשבועות אחרים. אנשים שלא רוצים תפילה כזאת לא מגיעים בשבת כזאת, אבל כן מגיעים בשבתות אחרות. לכן בשבתות שיש תפילה בהובלת נשים, הרוב המוחץ הוא בתפילה בהובלת נשים, זה self-selection, לאו דווקא אומר שרוב מוחץ של הקהילה הם בעד.

רונן: יש אנשים שקמים והולכים, לא נכון לעשות כן. התחננתי בפני מישהו לחזור.

פנינה: יש אנשים שהחליטו שבית כנסת אחר יותר מאתים להם, זכותם.

מרק: אני מקפיד להתפלל בשני המקומות, נהנה משניהם, זה מחבר אותי לקהילה. לא רוצה להיות חלק ממחנה זה או אחר. כדאי לראות מי מגיע לתפילה למעלה, יש אנשים לא קיצוניים, מתמידים בהגעה לתפילה. טוב שמציעים את שתי האופציות, זה לא פשרה, זה מגוון. אחד לא יותר או פחות מכובד מהשני.

דינה: הצד ההלכתי.

איתן: בזמנו לפני שלוש שנים החלטנו, שאין הרבה עניין הלכתי, אלא קהילתי. דירגנו את המפלסים בבניין, למעלה – ההיכל – הכי גבוה. יש דעה שההיכל צריך לקבל את המניין הגודל יותר, שישה חברים בדעה זו, אחד אמר של תופס, מספיק שיש מניין כלשהו למעלה, ואחד בדעה שלא פותחים את הפה בעניין זה, לא מנדט שלנו.

מרק: הייתה החלטה להשקיע בקומת הכניסה ולייפות אותו. חלק מהדברים קרו הודות לשושנה. טוב גם למניין שמתפלל למטה, חגים, כל עת שיש תפילה למטה. צריכים להעלות את הקדושה של קומת הכניסה, את ההתאמה שלה לתפילה. אפשר להחליט להשאיר את המצב כמו היום, לא צריכים דרמה גדולה. אם יש תחושה שיש בעיה עם קומת הכניסה, אפשר לשפר אותה. יש עניינים שעדיין אין עליהם תשובות, כגון מקום עמידה של החזנית, יש תשובה למטה אבל לא למעלה. אני לא מבין את הנחיצות של שינוי.

יוני: מסכים עם הרבה של מה שמרק אמר, במיוחד בעניין דרמה. מתחבר למה שפנינה אמרה. לתת את הזמן, שרוחות תירגענה. דברים התייצבו. נכנסו לסוג של הבנה שאלה שרוצים להשתתף בתפילה בהובלת נשים באים באותה שבת, מי שמסתייג לא בא. השלב הבא: שאלה טכנית – מספרית. אם יש הרבה אנשים שמגיעים לאחת התפילות והרבה פחות לשני, צריכים לתאם את זה לגודל החדר, כמו שעושים בהרבה מקרים אחרים. השאלה של איפה אישה יכולה לעמוד קשורה לעניין ההתייצבות, רוב מי ששאלה זו הפריעה להם – הובלת אישה תפריע להם בכל מקרה, ממילא הם לא יגיעו לתפילה זו. מציע, שבהיכל יתפלל הקבוצה הגדולה יותר, באופן תדיר. לא להתחלף בין התפילות, דהיינו לא לעשות חודש ככה וחודש ככה, אלא פשוט כל חודש שהקבוצה הגדולה יותר תתפלל בהיכל. הכאב שהיה כרוך בזה נרגע לדעתי. הדיון לגבי איפה האישה עומדת יכול להתקיים בצורה פרקטית יותר.

דינה: האם אפשר לפצל בין השאלות, איפה התפילה תתקיים, ואיפה החזנית תעמוד?

יפה שירה: אולי זה קשור לשאלה של הדרגתיות?

יוני: מציע שהתפילה תעלה להיכל, ושהחזנית תעמוד על הבימה, בתדירות של פעם בחודש.

שושנה: רוצה לחדד, את השיפור של האולם התחתון, זה לא היה קשור לעניין של קבלת שבת. החלטנו עושים את זה ללא קשר. מה שדחף אותנו לצאת לדרך היה גם הפשרה שהושגה, אבל היינו עושים את זה בכל מקרה.

דינה: מציעה שהתפילה בהובלת אישה תעלה להיכל, אבל החזנית לא תעמוד על הבימה אלא ליד השטנדר (איפה שאומרים את הארבע ברכות). למשך שנה.

איתן: מקובל בהרבה בתי כנסת בעולם שחזן קבלת שבת עומד במקום אחר ולא הבימה, ואז לערבית החזן עולה לבימה. צריך להיות לא רק חזנית בשטנדר, אלא גם חזן של קבלת שבת. עכשיו, לא בשם ועדת הלכה אלא בשמי שלי: מה שקרה בשלוש השנים האחרונות, הרוחות נרגעו. למדתי לא לעשות דברים מהירים מידי, אלא בהדרגתיות. שינוי צריך להיות ברמה שאנשים יכולים להתרגל אליו. אם עולים למעלה זה כבר יעשה מספיק רעש, לא צריך יותר. ללכת לאט בצורה חכמה וחברתית.

רונן: אולי נסכים שלא מסכימים. לא מבין את הבעיה. אני כעיקרון רוצה שוויון, אבל אולי לא צריכים לשנות דברים לאחר שרוחות נרגעו. אולי נוצר איזון. אם ניקח החלטה, אגרוס בהדרגתיות, שתפילה בהובלת אישה תהיה פעם למעלה ופעם למטה. אבל אולי אין צורך בהחלטה, אולי הדברים נרגעו. יש אנשים שפעם הפריע להם ועכשיו לא.

שושנה: יש אנשים שמחכים להכרעה.

דינה: הבטחנו שיהיה דיון, לא הבטחנו מה יוחלט.

סיכום: ארבע הצעות: מרק – לא לשנות. רונן – אם תהיה החלטה – להתחלף במפלס כל חודש. יוני – בעד שינוי – המניין הגדול יותר בהיכל, חזנית בבימה. דינה: משך שנה שהמניין הגדול יותר יהיה בהיכל, החזנית תתפלל מהשטנדר; הערה של איתן, מקובל על דינה – גם החזן יתפלל מהשטנדר, וזאת בכל שבת, לא רק בשבת שיש שתי תפילות.

שושנה: לי חשוב שיהיה למעלה בהיכל, וחזנית תתפלל מהבימה.

יפה שירה: מסכימה עם שושנה. חיכינו מספיק זמן.

קובי: בעד שהחזנית תתפלל מהבימה, אבל בשל הדרגתיות מוכן שזה לא יתקיים עכשיו, אפילו שהאקוסטיקה מקדימה גרועה. בעד הרעיון של רונן, חצי מהזמן בהיכל וחצי לא.

שושנה: בארבעים שבתות בשנה גבר מוביל את התפילה בהיכל, למה בשתים עשרה שבתות אחרות זה לא יכול להיות בהיכל?

דינה: לפעמים פשרה לא עונה על הצרכים של אף אחד.

מרק: איכות התפילה של המניין הקטן יותר, בהובלת חזן – ייתכן שיהיה יותר נעים למטה.

הצעה: כל החלטה תהיה לשנה.

הצעות להצבעה:

1.     כל הסדר הוא לשנה. הוחלט פה אחד.

2.     הצעה לא לשנות כלום – הצבעה אחת בעד (מרק).

3.     הצעה (של קובי) – בשש שבתות החזנית בהיכל, שש שבתות  החזן – אין קולות בעד.

4.     תפילה בהובלת חזנית תהיה בהיכל. מי שמוביל תפילה, בין חזן ובין חזנית, של קבלת שבת, יתפלל מן השטנדר, וזאת משך כל השנה ולא רק בשבתות מפוצלות – חמישה קולות – קובי, רונן, מרק, רפאל, דינה. החזן של ערבית יתפלל מהבימה.

5.     תפילה בהובלת חזנית תהיה בהיכל, תתפלל מהבימה – שלושה קולות – יוני אלישבע, יפה שירה.

החלטה: הצעות מספר 1 ו- 4 מתקבלות. שילוב ההחלטות: משך שנה, בכל שבת ושבת, החזן של קבלת שבת יתפלל מהשטנדר, חזן של ערבית יעלה לבימה. בשבתות מפוצלות (כשיש שתי תפילות): המניין בהובלת חזנית יתפלל בהיכל.

מרק: צריכים לחשוב איך לנסח את זה, שיצא בצורה מסודרת ולא דרך שמועות.

פנינה: כמה אנשים אמרו שהכאב עבר, רוחות נרגעו. לא בדיוק ככה. הרבה כאב מתחת לשטח, ייתכן בשני הצדדים. לא אומרת דבר נגד ההחלטה, זאת ההחלטה. אבל רוצה להקריא לכם הודעת דוא"ל שנשלחה שנתיים לאחר שהפשרה נכנסה לתוקף. הוועדה לשימוש בבניין (bldg. use) – כשקובי פרש וחיפשנו מחליף נשלחה הודעת דוא"ל, האם אתם באמת רוצים את כל המתנגדים לקבלת שבת בהובלת אישה (anti wlks stalwarts) בוועדה אחת? מאד כואב, שאנשים כמוני, פעילים בקהילה שנים רבות, מתוארים כ- anti wlks stalwart, כאילו שזה מה שמגדיר אותי.

מרק: צריכים להפסיק להגדיר את עצמנו כחבר במחנה מסוים. צריכים לכבד אחד את השני, כולנו חברי קהילה. הערב היה דיון מכובד וענייני.

רפאל: הייתי בחרדה מדיון בעניין זה, אבל אני חושב שהיה מאוד חיובי. מודה לכולם, לאיתן וועדת הלכה.

 

  1. שימוש בחלק האחורי של הבניין

בסוכות הסוכה הייתה בצד, שמנו לב שיש שטח לא מפותח שהושאר בינינו לבין הפארק. צבוע חום, הושאר לצרכים ציבוריים. שאלתי את הפקח אם יש לו תכניות לשטח זה, הוא אמר שאין לו, נוכל לעשות אתו מה שאנחנו רוצים. שאלתי אם אפשר לרצף את החלק עליו עומדת הסוכה, הוא השיב בחיוב, כל דבר שלא מצריך היתר. (שרון: ריצוף מצריך היתר, מרק: לא נכון. דינה – אפשר דק deck.) להוואי Howie יש תקציב, מחפש פרויקט. צריכים סקירה survey של השטח, התקציב יכסה את זה. אז נוכל לשקול תכניות שונות, כולל להתקין דלת אחורית.

יפה שירה: האם תורם מבין שזה יכול להיות זמני, העיריה יכולה להחליט לבנות.

החלטה: להזמין סקירה survey של השטח, לאחר מכן לשקול תכניות.

תודות לא רשמיות להוואי.

רשמה: שרון אדרי.