ועדת הלכה – כ"ט אלול / 12.9.13

 

נוכחים: דביף מינדי, דינה וינר, אלעזר נ, עליזה, דניאל ב, איתן, דני קאהן (צופה), תהילה נ (צופה)

 

א. הודעה טכנית:  יש פחות לחץ בלו"ז כי מש' שטאל ירדה מהבקשה שזה יהיה דווקא בשבת "שלהם" (וישלח).  שאלה נוספת – מה הרוב המיוחס שחייבים לקבל?

                                                  

ב. סבב של כל אחד מימים האחרונים...

 

 - עליזה – דווקא התזמון של סעדוה השלישית היה מוצלח – אנשים רבים הגיעו והיה שיח מוצלח (גם אם אנשים לא הצליחו להגיב)

 

 - אלעזר – חשוב לחשוב על רעיון של מפגש נשי.  (פאנל שוב?  אולי) יש להתייחס לעניין שגברים דברו בלבד... (חוץ מהלל ודבי כיו"ר)

טוב שיש זמן.... ושזה מאפשר אפשרות להרחיב את השיחה על כל מיני דברים.  בעד הארכת התהליך והכנסת פסוקי דזימרא וכו' בתוך הדיון. שזה לא יקח 8 שנים עד שנגיע להמשך הדיון.

חשוב לא להיות בינארי מדי בהחלטה והשמעת קולות של הקהילה.

(תגובת דני ק: דני להכניס את הכול ביחד גורם ללחץ רב בקרב אלו שמתנגדים)

 

 - דניאל – כדי לאפשר נשים לדבר אולי כדאי לקיים מעגלים שונים בשבת בראשית (מגדרי / מעורב)

אנשים מודעים כנראה שהעניין הוא לא הלכתי ולכן התגובות הן די רגשיות...

לאפשר לאנשים לדבר ממקום של רגש (אני מפחד.. אני אוהב... אני מזדהה עם...)

 

דבי – האם ראוי שנבקש מאנשים להירשם לקבוצות מראש?

 

עליזה – אם המטרה שלנו היא לתת לאנשים להתבטא אולי לא חייבים לעשות קבוצות כ"כ מוגדרות (אולי בשפה יש קושי)  - בפורום מעורב נראה לי שאנשים יצליחו לדבר.  מה שאולי מונע מאנשים לדבר הוא לא מגדרי. 

 

דינה – 1) משיחות שקיימה בימים אחרונים – יש אנשים קולניים  - וחשוב לשמוע אותם אבל חשוב שהם לא יהיו היחידים שישמיעו את קולם. 

2) רוב האנשים גם אלו שיש להם דעות טעונות מוכנים להיכנס לדיון בתנאי שהם יודעים שהדעה שלהם תישמע.  יש ליזהר שכל אחד ירגיש ששומעים אותם ושהדעה שלהם מקובלת. 

3) פשרות – אולי יש עוד פשרות שלא הושמעו וכדאי שיישמעו מתוך הקבוצות.

 

תהילה – אולי בדיון זה עבר מהר מדי לתכליס.  צריכים לתת לאנשים לדבר, להחליף דעות...

יש חוייות שנשים מרגישות בבתי כנסת (להיות שקוף) אמנם לא בידידיה, והיה חסר הדיבור הרחב יותר על הרגשה בבית כנסת, על הקב"ה ועניינים רוחניים נוספים...

 

איתן – דיווחים של רבנים שדיבר איתם – רב ברויד, רב שפרבר, רב לאו

רב שפרבר – העלאת נשים כחזנית מוסיף אפשרות רוחנית וזה מאוד מבורך

רב ברויד – רעיון לא טוב- ככה זה מנהג בעם ישראל (שנים רבות וגם בגלל מדרון חלקלק) ; אבל לאו דווקא מוציא הקהילה מכלל האורתודוקסיה

רב לאו  -  אם תפתחו אתם תחשבו פורצי גדר; אם לא תאפשרו תחשבו לא מספיק שיוויוני

 

דינה – יש לחשוב על מקום של ילדים – כמתדיינים, וכחזנים בפוטנציאל

אלעזר – יש לשקול בצורה רצינית שילד אינו שווה לאישה מבוגרת – יש כבוד שחייב להגיע לאישה מובגרת יותר מאשר לבן בן 12.

 

 

ג. שבת בראשית

מהי המטרה?

 

איתן – לברוח מכל דבר שקשור להחלטה – לאפשר לכל אחד להביע את עצמו, מה מטריד אותם, מה מלהיב אותם... לאפשר שיח הכי מלא שאפשר.  אם אנשים יציעו עוד אפשרויות אופרטיביות – להשמיע ולתת לאחרים להגיב אבל לא לערוך שום בחירה / הצבעה

 

דבי – כדי לאפשר שיח פחות חייבים קבוצות קטנות...

 

דינה – ברוס עובר בין אנשים ושואל אנשים... אחד מהדברים שהלחיץ אנשים שהוא שהשאלון לא יהיה כן/לא. דינה הסבירה להם שהשאלון יהיה יותר פתוח – להביע את עצמם והועדה תעבור על מה שנאמר ולהרגיש את הקולות...

 

דבי – נציע שמות למנחים של קבוצות:

 

שמות שהועלו:  פיני, ברוס, דני, דינה, פמלה, יופ, דני ברום, טובה אביחי, ורד פורת, ישראל סייקס, נאוה סייקס, דניאל ב

הצעה למפגש של המנחים:  יום שישי אסרו חג שמחת תורה, 9:30 בידידיה. 

חייבים לתאם מול יודיס, ידיעות

 

חלוקת הקבוצות – עדיף רנדומאלי...

לפי שם משפחה

 

בסוף כל דיון לא יהיה אסיף משותף....

כדאי להציע שכל אחד שרוצה לשלוח מייל למנחה שלו מוזמן...

 

פרסום – בחגים להודיע וגם שיהיה בידיעות!

 

הגדרת ההנחייהfacilitation,  כדאי שהמנחים ישבו ביחד לפני כן .

 

דני:  אולי כדאי להכין "עלון מקורות"  של המאמרים, דעות הפאנל...

אנחנו מצפים גם מהמנחים שידווחו אלינו אח"כ על מה היה...

 

המשך הדיון:

נחליט כיצד בדיוק יהיה ההמשך על פי מה שיעלה מתוך הדיון של חברי הקהילה אבל ברור שיהיה סיום תהליך שכולל שאלון לכלל חברי הקהילה.