אודות הקהילה

קהילת ידידיה היא קהילה הלכתית-ליברלית ציונית בשכונת בקעה בירושלים המונה כ-190 משקי בית. הקהילה נוסדה בשנת 1980 על-ידי נשים וגברים חלוצים לפני המחנה שזיהו את הצורך בקהילה ירושלמית שתאפשר תפילה לפי ההלכה בהשתתפותם הפעילה של כל חבריה וחברותיה; פעילות משותפת למען חברה צודקת, דמוקרטית, ופלורליסטית; וחיי קהילה תוססים של לימוד תורה, עזרה הדדית, וצדקה. דרך חזונה החברתי ומחויבותה לתורה ומצוות, קהילת ידידיה מנסה לחצות גבולות בחברה הישראלית.

חברי הקהילה באים מרקעים דתיים מגוונים. מרבית פעילות הקהילה, בתחומי התורה, העבודה, וגמילות החסדים, מאורגנת על ידי החברים. הקהילה מתפללת ביחד בשבתות, במועדים ובחגים, ובשחרית בימי השבוע; לומדת יחד במגוון שיעורים והרצאות; ומקבלת החלטות ביחד על מנהגיה ואורחותיה.

ילדים ונוער

הקהילה דוגלת בשיתוף והכלה של ילדים ונוער בתוך התפילה ובפעילויות השונות, ושמה דגש על חיבורים בין דוריים. מתקיימת תפילת ילדים לקבוצות גיל שונות בכל שבת. אזור ייעודי בחלק האחורי של אולם התפילה מאפשר להורים של ילדים קטנים להשתתף בתפילות. הקהילה מחלקת דפי חידות בזמן קריאת התורה, וילדות וילדים משתתפים בהובלת “יגדל” ו-“אנעים זמירות”. בשמחת תורה מתקיימת קריאת תורה מיוחדת לילדים. 

הנהגה רוחנית

ידידיה היא קהילה דינמית, השואפת תמיד לשפר את עצמה וליזום רעיונות חדשים. לצורך מימוש יעדיה, הקימה הקהילה הנהגה רוחנית, מודל חדש המונה שניים או שלושה חברי קהילה (או אוהדי הקהילה מבחוץ), נשים וגברים. ההנהגה הרוחנית, שחבריה מתחלפים מדי שנתיים, אחראית על תחומי הרוח בקהילה, והיא יוזמת ומובילה פעילויות ואירועים בתחומי הלימוד, התפילה, טקסי החיים, חיי הקהילה, והליווי הרוחני.

ידידיה בביתה, נשים וגברים

מבנה בית הכנסת, שהוקם בעזרתם הנדיבה של תורמים רבים בתוך הקהילה ומחוצה לה, מגלם את רוח הקהילה ומציע מרחבים רב-תכליתיים.

באולם התפילה, המחיצה עוברת באמצע, מארון הקודש מקדימה עד לפתחי הכניסה מאחורה, וכך היא מספקת מרחבים נפרדים אך שווים לגברים ולנשים. שולחן הקריאה ועמוד התפילה עומדים במרכז, נגישים גם לגברים וגם לנשים. קהילת ידידיה מקיימת באופן שוטף קריאות תורה נפרדות לנשים וקריאות משתפות לגברים ונשים יחד, בנוסף לקריאה הקבועה המסורתית. נשים מובילות את הקהילה מדי פעם בקבלת שבת ובכל שבת בברכות לקהל ולציבור אחרי קריאת התורה, שכוללות את התפילה לשלום חיילי צה”ל בנוסח שהקהילה חיברה ואת התפילה לשלום של רבי נחמן מברסלב, ובהמשך עד להכנסת ספר התורה. נשים משתתפות בקריאות המגילה, נושאות דברי תורה ומשמשות בכל תפקידי ההנהגה בקהילה.

הבניין נבנה עם מודעות רבה לנגישות. כל חללי הבניין והתפילה נגישים באמצעות כיסא גלגלים, לרבות שולחן הקריאה, העמוד, וארון הקודש. בקהילה קיימת גם מערכת שמע מיוחדת, באישור מכון צומ”ת, שמאפשרת לכבדי שמיעה הנעזרים במכשירי שמיעה לשמוע לכל התפילות. רבים מהתפילות והפעילויות בימי חול משודרות בזום כדי לכלול חברים המרותקים לבתיהם.

קהילת ידידיה היא בית ומשפחה לחבריה, דבר שחשוב במיוחד לחברי הקהילה שעלו מחו”ל וחסרים משפחה מורחבת בארץ. מדי פעם מקיימת הקהילה סעודות משותפות בשבת ובחג והחברים חוגגים יחד שמחות. תורני הקהילה מארגנים את הקידוש בכל שבת, והוא משמש מקום למפגש חברתי.

ידידיה במדינת ישראל

קהילת ידידיה היא קהילה ציונית, במובן המכיל והמקורי של המונח. היא משתתפת בחברה ובתרבות הישראלית, גם היהודית הפרטיקולרית וגם הישראלית הכללית הכוללת אזרחים ותושבים שאינם יהודים, הנאמנים לדתות, מסורות, ואידיאולוגיות שונות. כל הפעילות הרשמית של הקהילה מתנהלת בעברית, אבל יש מדי פעם שיעורים ופעילויות אחרות באנגלית—ועוד היד נטויה לשפות אחרות אם יהיה ביקוש! ידידיה היא קהילה שעומדת על עקרונותיה, והיא מכילה בברכה ביקורת בונה. במסגרת הרחבה של הקווים המנחים של הקהילה, רעיונות מגוונים יכולים לעלות (ובפועל עולים בדברי תורה, שיעורים, אסיפות חברים, וכל מקום אחר) ולקבל התייחסות עניינית.

ידידיה מארחת

לקהילה יש מסורת של קבלת פנים חמה למבקרים ולמתעניינים בהצטרפות לקהילה. היא מארחת תיירים ומשלחות, בני נוער וסטודנטים הבאים לארץ לתור אותה וללמוד לפרק זמן. היא מאירה פנים לאורחים בני דתות אחרות, שבאים לחוות את התפילות ולפעמים לסעוד על שולחנות החברים. הקהילה מקבלת ברצון משפחות וצעירים הבאים לארץ לשנת שבתון. היא מקיימת קשרים עם עוד קהילות דומות בירושלים ומחוצה לה ועם ארגונים ומוסדות השותפים לערכיה.

הצטרפו אלינו!

הצוות שלנו

מנהלנית

יושבי ראש

גבאים

גבאית

צדקה

גיוס משאבים

סעודות שבת

רכזת קבוצות שמחות

הנהגה רוחנית

וועדת נוער וילדים

סיוע באבל

מודעות אבל

עזרה לחברים

ידיעות ידידיה

דעות ידידיה

תחזוקת הבניין

השכרת האולם

Skip to content