לוח נדל”ן

“ידידיה” היא קהילה יהודית-אורתודוקסית פלורליסטית, וחברים בה רווקים, זוגות צעירים ומשפחות מבוססות. חברי הקהילה באים מרקע דתי מגוון וכולם מוזמנים לקחת חלק פעיל בחיי הקהילה (כקוראים בתורה, שליחי ציבור, מודיעי הודעות בסיום התפילה, רכזי תוכניות, חברי וועדות, וכו’). במרכז פעילותינו עומדות תפילות שבת וחגים אך אנו מקיימים גם תפילת שחרית מדי יום.

המחיצה שמפרידה בין שני צידי אולם התפילה עוברת באמצע ויוצרת מרחבים שווים לנשים וגברים. בזמן התפילה משתלבים קולות הנשים בהרמוניה עם אלה של הגברים. כל פעיליות הקהילה מתקיימות בעברית.

כיון שאחוז נכבד של חברי הקהילה הם עולים שהגיעו ארצה כבודדים, חלק ממשימתנו היא ליצור קהילה תומכת אשר תשמש מעין משפחה למעוניינים. מלבד מסגרות של תפילה ולימוד, אנחנו מקיימים פעילויות חברתיות הפתוחות לכלל הקהילה ולציבור הרחב. קופת הצדקה של הקהילה עומדת לרשות כלל הנזקקים בשכונה, וועדת גמילות חסדים תומכת בחברים בעיתות צרה וגם בעיתות שמחה.

עולים חדשים ותיירים (יהודים וגם לא-יהודים) מוזמנים להתארח אצל חברינו בצורה מאורגנת וקהילתנו משמשת לעיתים קרובות בית למשפחות ולצעירים שנמצאים בארץ בשנת שבתון.

קהילתנו מחויבת לבניית קשרים בין קהילות יהודיות שונות וגם בין לא-יהודים ליהודים. אנחנו רגילים לארח אצלנו קבוצות נוצריות (של אנשי כמורה וגם אחרים) לתפילות בשבתות ומזמינים אותם גם להתארח בבתינו.

הלכה למעשה בידידיה

קהילת ידידיה מחויבת לקידום השתתפותן של נשים בתפילת הציבור ובהנהגת הקהילה. ועדת הלכה ומנהג דנה בשאלות הלכתיות המופנות אליה. המלצות הועדה הן בסיס להחלטות בנושאים אלה, המתקבלות על ידי הקהילה כולה ו/או ועד הקהילה. אין לנו רב המשמש כסמכות הלכתית, אך מספר רבנים הם חברים בקהילה ותרומתם הלמדנית לדיון חשובה לנו.

נשים קוראות בתורה בקריאה נפרדת לנשים המתקיימת, בין השאר, בחגיגות בת מצווה. נשים קוראות במגילות במועדים, ונושאות דברי תורה בשבתות וחגים.

חגיגת שמחת תורה שלנו היתה הראשונה מסוגה בישראל מבחינת שיתופן המלא של נשים ונעשתה דגם לחיקוי על ידי קהילות אורתודוכסיות מודרניות אחרות. אנו מעודדים לימוד תורה על ידי כל חברי וחברות הקהילה. מתקיימות הרצאות, שיעורים, ותוכניות חינוכיות לא-פורמליות לכל הגילים המיועדות לחברי הקהילה ולציבור הרחב.

הבניין שלנו

“מגילה נפרשת”, כך מתארים חברי קהילת ידידיה את הבניין החדש. בנייתו החלה בספטמבר 2000 והושלמה באוגוסט 2003.

הארכיטקט מנדי רוזנפלד שילב את הבניין באופן מושלם עם הגן שלצידו. השטח הבנוי (שתי קומות) הוא כשבע מאות מ”ר. הקומה העליונה משמשת כאולם תפילה עיקרי, ואילו הקומה התחתונה מכילה מקום לקריאת נשים בתורה, אזור פעילויות לילדים, שטח גדול רב-שימושי ומשרד. קומת המרתף נמצאת בשלבי בנייה ואנו מקווים להשלמתה בעתיד הלא-רחוק.

אחד מהמאפיינים המיוחדים לבנין הוא איכות התאורה. רוזנפלד תכנן אולם תפילה המואר היטב אך באופן עקיף דרך החלונות, אשר מוקמו כך שינצלו באפן מיטבי את כיוון השמש בשעות הערב המוקדמות ובבוקר. המטרה, לדברי הארכיטקט, היא ליצור מרחב פתוח ומסביר פנים אך מופרד מסביבתו לצורך תפילה.

אולם התפילה מכיל כמובן מאפיינים מיוחדים בהתאם למנהגי הקהילה. הבימה וארון הקודש נמצאים במרכז, במרחק שווה מעזרת הנשים והגברים.

מאפיין בולט של הבניין החדש הוא הכבשׁ הארוך המוביל מן הכניסה אל אולם התפילה שבקומה השנייה. הכבשׁ מאפשר גישה נוחה לאולם התפילה לכל אדם, כולל נכים. הוא משמש לבאים בשערי בית הכנסת כתחום מעבר מן הסביבה החיצונית אל תוך אזור התפילה.

תמונה

עקרונות קהילת ידידיה תשס"ז

1) “בכל דרכיך דעהו…”( משלי ג:ו) קהילת ידידיה דוגלת בחיים יהודיים מלאים על פי ההלכה. ההלכה מתייחסת למצוות שבין אדם למקום, בין אדם לחברו ובין האדם לחברה הסובבת.

2) “הישן יתחדש, החדש יתקדש.” (הרב קוק) חיי תורה ומצוות—אסור שיוקפאו. עלינו תמיד לחפש את השילוב הנכון בין המסורת לבין המציאות החברתית המשתנה, במסגרת ההלכה. לקהילה עצמה יש חלק גדול בדיון על שאלות של מנהג. חיי הקהילה מושתתים על תפילות הקבע המשותפות. עם זאת, השאיפה היא שגם הקבע יתמלא בכוונה. התפילה בציבור צריכה להפוך לחוויה רוחנית ואסתטית, עם מירב ההשתתפות של הקהל. מרכיב חשוב בתפילה הוא דברי התורה והשיעורים, המוסיפים נופך אינטלקטואלי לחוויה.

3) “דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.” (משלי ג:י”ז) התורה מחנכת אותנו לרדוף שלום—שלום בית, שלום בחברה, שלום בין העמים. השימוש ב”דרכיה” במקום “דרכה” ו”נתיבותיה” במקום “נתיבה” מלמדנו שבתוך המסגרת התורנית,ההלכתית והקהילתית, ייתכן ריבוי דעות. גם בתנאים של מחלוקת, ראוי לשמור על כבוד הזולת.

4) “…בצלם אלוקים ברא אותו זכר ונקבה ברא אותם.” (בראשית א: כ”ז) כל בני האדם נבראו בצלם אלוקים ולכן כולם שווים. השוויון בין בני האדם מתבטא בין נשים וגברים, בין יהודים ושאינם יהודים, עם אנשים בעלי מוגבלויות שונות, וכו’. בית הכנסת צריך שיהיה פתוח ונגיש לכל, אם כי השוויון אין פירושו בהכרח “זהות.” מכבדים את השונות בין בני האדם ויחד עם זאת, מאמינים שלכל אדם ראוי הכבוד המגיע לייצור שנברא בצלם. ידידיה מוכרת כפורצת דרך בהשתתפותן המלאה של נשים בחיי הקהילה.

5) “צדק צדק תרדוף…” (דברים ט”ז: כ) חיי תורה מתבססים על ניקיון כפיים ועל החתירה לצדק, הן ברמה האישית והן ברמה החברתית. במיוחד, מוטל עלינו לדאוג לצדק כלפי אלה שנתפשים כ”חלשים” או כחסרי מגן. כקהילה, אנחנו שואפים לבטא ערכים אלה בחיינו.

6) “אל תפרוש מן הציבור…”(אבות ב:ה) ידידיה היא לא רק בית כנסת. היא קהילה אמיתית, בה החברים משתתפים בשמחות של כולם ובמצוקות ובכאב. הם מושקעים בפיתוח קהילה חזקה , המאופיינת על ידי הווי משותף ועזרה הדדית. עם זאת, איננו שוכחים שבית הכנסת שוכן בתוך שכונת בקעה. בראש מעיינינו צריכה לעמוד הדאגה לשכונתנו ועירנו,מתוך מעורבות בחייה החברתיים והתרבותיים של השכונה. במובן אחר, אנחנו חלק מהציבור הדתי-ציוני בארץ, מהחברה הישראלית בכללה מהעם היהודי בעולם, ומ”משפחת האדם.” כל הרמות הללו דורשות מאתנו מידות שונות של מעורבות ואחריות.

7) “גדולה הכנסת אורחין מהקבלת פני השכינה.” (שבת קכ”ז:א) אנחנו מצווים לקיים הכנסת אורחים לחברי קהילה חדשים, לסטודנטים ואולפניסטים, לעולים חדשים וללא-יהודים, המעוניינים לחוות את החוויה של שבת או חג בקהילה יהודית. אנו משתדלים לדאוג לכך שאורחינו ירגישו בנוח בתפילה ובקידוש. מכיוון שרבים מחברי הקהילה הם עולים—חדשים וותיקים כאחד—הקהילה במידה רבה מהווה עבורנו מעין “משפחה מורחבת.” זה מתבטא בפעילות חברתית ענפה, כולל סעודות חג משותפות.

8) “יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ”(אבות ב:ב) משתדלים להדגיש את חשיבותם של המדעים והאומנויות, לצד לימודי התורה. בלימוד התורה שלנו, מותר ורצוי להביא מקורות עזר רבים ומגוונים, תובנות השוואתיות ומפרשים מרקעים שונים. יצירות אומנותיות זוכות למקום של כבוד על כותלי בית הכנסת.

9) “…להיות עם חופשי בארצנו…” (התקווה) אנחנו רואים במדינת ישראל הביטוי ללאומיות יהודית ריבונית בעולם הזה, וחוגגים את יום עצמאותה ברוב עם ובתפילה חגיגית. כמו כן אנחנו מתפללים לשלומה ולשלום חייליה. חיינו כאזרחים במדינה מטילים עלינו חובות של שמירה על שלומה ובטחונה על ידי שרות צבאי או לאומי—הן לגברים הן לנשים—ושמירה על אופייה כמדינה יהודית ודמוקרטית.

10) “ושיננתם לבניך…”(דברים ו:ז) הדור הבא הוא הערובה להמשכיות. הקהילה משקיעה רבות בפעילות מגוונת לילדים, המותאמת לגילאים השונים. אנחנו רוצים שילדינו ירגישו חלק מהקהילה. גולת הכותרת של הפעילות הזאת היא חגיגת בר או בת המצווה, המובילה באופן טבעי להשתתפות בתפילות הנוער, ובסופו של דבר לחברות בקהילה, או לפחות לקשר איתן ומתמשך עם הקהילה וערכיה.

הצוות שלנו

מנהלנית

יושבי ראש

גבאים

גבאית

צדקה

גיוס משאבים

סעודות שבת

רכזת קבוצות שמחות

סיוע באבל

מודעות אבל

עזרה לחברים

ידיעות ידידיה

דעות ידידיה

תחזוקת הבניין

השכרת האולם

הכירו את הצוות שלנו

Skip to content