וועדת מנהג והלכה

סיכום מפגש, 29.8.2017

נוכחים: מינדי שימעל., דניאל ברנשטיין, יוני מוס, דניאל רורליך, דינה וינר, עליזה מוס רבינוביץ', דבי וייסמן

רושמות: עליזה (קשה"א, חגי תשרי), דבי ומינדי (יום העצמאות),

סיכום בדפוס: מינדי (לא הזכרתי שמות, לשמור על פרטיות חברי הוועדה, האם יש צורך?)

קבלת שבת בהובלת אישה (קשה"א)

קשה"א מיושמת כבר כשלוש שנים ורואים שכל פעם, הרוב המכריע (לפחות 80%) של המתפללים (כולל גברים) מגיע לקשה"א.

הרבה פעמים חייבים לגייס מספר גברים מקשה"א כדי שיהיה מניין בקשה"ג (קבלת שבת בהובלת גבר). 
לפני 2 שבועות (17.8) לא הצליחו אפילו לגייס מניין לקשה"ג.  תמיד יש בעיה באוגוסט, וגם היה בלגן שגברים עלו וירדו כך שבסוף לא נשאר מניין בכלל.

וועד מנהל (ו"מ) אמרו שידונו בנושא אחרי שנה וזה כבר כשלוש שנים ורוצים לדון שוב, ומבקשים אם יש לנו משהו להוסיף בנדון.

נקודות שרצינו להעלות ל-ו"מ:

(הערה: אנחנו המלצנו כבר ב-2014 קשה"א תתקיים חצי למעלה וחצי למטה, ו"מ החליטו שהתפילה תהיה בינתיים רק למטה.)

1.     כשהוחלט מה לעשות (במאי, 2014), לא היה ידוע כמה אנשים ילכו לכל תפילה, ועכשיו ברור שכמעט כולם באים לקה"א

2.     לפני כשנה, אנחנו דננו (בהקשר של הקונצרט של הרשי כ"ץ) בנושא של קדושת בית הכנסת/כבוד ההיכל.  מבחינה זו, רוצים להעלות גם את העניין שזה לא מכובד לעשות תפילה למעלה כשהאולם  כמעט ריק

3.     הייתה גם הצעה להמליץ ל-ו"מ שיוקפד שיהיה תמיד מניין בקשה"ג כדי שמי שלא נח לו/לה בקשה"א יוכל/תוכל להמשיך להגיע לידידיה בערבי שבתות אלה, רלוונטי גם לאורחים מזדמנים שאולי לא ציפו קשה"א ולא מרגישים נח איתה. 
אחרים חשבו שאם אין מניין בלי הקפדה, סימן שאין מספיק עניין ולא יפה ללחוץ על אנשים לעבור תפילה

בנושאים1 ו-2, רובם הסכימו, ב-3 היה יותר חילוקי דעות (המוזכרים למעלה)

מסקנה: למרות שרובם הסכימו הוחלט לא לקיים הצבעה רשמית, מכיוון שאיתן לא נמצא (בגלל אביו נפתלי בן חייה ביילה, החולה בארה"ב) ובטח יש לו מה להוסיף ומכיוון שדניאל ר רצה עוד זמן לחשוב על תגובתו. 
כשאיתן יחזור, יקוים עוד מפגש.

חגי תשרי

דננו במספר נושאים שהועלו אחרי החגים בשנה שעברה:

1.     הקהילה מספקת תמיד שתייה לאנשים רבים ששברו את הצום.  אבל אלו שמפזרים את השתייה עושים את זה  עוד לפני סוף הצום ויש לפעמים אנשים שרואים את המים ושותים לפני סוף הצום. 
גם  יש עניין של הכנה מחג לחול (גם בהכנת כוסות מים, גם מי שמכין אוכל בבית לפני סוף הצום)
שתייה לפני סוף הצום: ברור לכולם שזה בעייתי. אי אפשר להגיד לאנשים מה שיעשו בביתם.  אבל בידידיה עצמו יותר חשוב.  כבר מופיע (האם זה נכן?) בעלון של חגי תשרי וכבר מצהירים על זה לפני תפילת נעילה.
הוצע להדגיש את זה שוב בשתי הזדמנויות אלו, וגם להוסיף את האיסור של עשיית מלאכה והכנה מחג לחול. 
הוצע גם לתלות שלט ליד המטבח עם זמן יציאת הצום ואזכור שגם אסור להכין שתייה ואוכל עד שעה זו

2.     ריקוד בעזרת נשים אחרי הצום
הבעיה היא שרוצים לרקוד אחרי הצום (לשנה הבאה בירושלים), אבל עזרת נשים מאד צפופה אז אין מקום. 
הועלו מספר הצעות:
א. להוציא 2-3 שורות ראשונות של כסאות לפני תחילת תפילת נעילה.  הבעיה היא שיש מקומות קבועים בתפילה נעילה, ותמיד יש נשים (מדובר בעזרת נשים) שמוכרחות לשבת בנעילה, אז זה יהיה בעייתי לנשים בשורות הראשונים
ב. להזיד את הכיסאות לפני אבינו מלכנו שאז ממילא כולם עומדים על סוף נעילה, אבל אמרו שזה  מפריע ל"כוריאוגרפיה של התפילה"
ג. לבקש מנשים להזיז כסאות מיד אחרי נעילה.  הבעיה היא שזה מה שכבר עושים וזה לא כל כך עובד.
מסקנה: בינתיים אין הצעה יותר טובה

3.     ספרי תורה בעזרת נשים בשמחת תורה.
האם נותנים ספרי תורה כבדים מדי לנשים?   ציינו ש:
יש ס"ת אחד כבד וזה תמיד נשאר בעזרת גברים,
הנשים תמיד מקבלות את ספרי התורה הקלים ביותר
בשנה האחרונה קיבלנו עוד מספר ספרי תורה קלים יחסית
מסקנה: אין צורך בשינוי

יום העצמאות

הועלתה הצעה לומר חצי הלל במקום הלל שלם בערב יום העצמאות, כמו שעושים ברוב ימי פסח, בגלל: המדרש האומר: "בני טובעים בים ואתם אומרים שירה"

נקודות שהועלו בנדון

·       פיני כבר מזכיר את הפלסטינאים שמתו כל שנה לפני מעריב

·       אנשים מרגישים שעדיין המדינה לא במצב מספיק בטוח, הרבה מבני הקהילה משרתים בכוחות הביטחון ו"מסכנים את חייהם ויש הרגשה כל שנה של הנס שהמדינה וחיילנו שרדו עוד שנה, דבר שכדאי להדגיש באמירת הלל

·       מסיבה זו ואחרים, יהיה מאד בעייתי לשנות נוסח תפילה שאנו אומרים כל שנה בלי קונצנזוס רחב מאד של המתפללים

·       מבחינה הלכתית, לא ברור שהמדרש הוא הסיבה העיקרית לאי-אמירת הלל שלם בימים האחרונים של פסח

אם כן, רובם הסכימו שזה לא דבר שכדאי לעשותו

עוד פעם, הוחלט  להיפגש שוב אחרי שאיתן חוזר ארצה