פגישה חודשית של וועדת ההלכה והמנהג—קהילת ידידיה—17.2.15

נכחו: בהתחלה, הגיעו מינדי, דניאל ב., דניאל ר., איתן, דינה, דבי וחני. עליזה הגיעה קצת יותר מאוחר. מינדי ישבה ראש.

·         דינה מסרה דיווח על התפתחויות לגבי קבלת שבת בהובלת אישה. מתגבשת הצעה מורכבת שנכתבת על ידי דינה ופנינה ארביט. המניין שבו קבלת השבת מובלת על ידי אישה יתקיים למטה, "מתוך רצון." תוקם בימה ויהיה ניסיון לסגור את איזור התפילה למנוע רעש, מבלי לפגוע באופי הרב-תכליתי של המרחב. יש בהצעה היבטים של אדריכלות ושל אקוסטיקה. יש תורם וכרגע נבדקות העלויות. בין היועצים לפרוייקט: יודיס, שושנה באומגרטן, הגבאים ו"ועדת היישום." יש חברים שרוצים לקיים חוגי בית על הנושא. דבי ודניאל ב. הביעו אכזבה מה"פשרה" שהיא לדעתן בעצם ויתור של צד אחד.  דניאל ב. גם  שאלה על הכדאיות של השקעה כספית גבוה  בשביל  כחצי שעה פעם או פעמיים בחודש

·         כל שנה עולות אותן שאלות לגבי קיום אירועים בתקופת ספירת העומר וכל שנה יש אותן תשובות. את האירועים המוסיקאליים רצוי לקיים בשני הלילות של ראש חודש אייר ובל"ג בעומר. דבי העירה שהלילה הראשון של ר"ח—19.4—נקבע לקונצרט של צעד קדימה וכדאי לקחת את זה בחשבון.

·         התקיים דיון ארוך בנושא "מתנות לאביונים." רוב הכספים שנאספים מתחלקים לפני פורים ולא בו ביום. יש דעות בין האחרונים שמקילים בדבר ואפילו מעודדים לחלק לפני פורים כדי שהאביונים יוכלו לקנות מצרכים לסעודתם. מצד שני, אולי יש שמחה מיוחדת לנתינה בפורים. מינדי ניסחה את השאלה בצורה כזאת: מה יותר חשוב –ה"מתנות" או "האביונים?" נאמר לנו שהיום "מנה" נחשבת בשווי של 15 שקלים, ולכן אפשר לצאת לידי החובה ב30 שקלים. יש בקהילה היום "פרוייקט פורים"—זה כבר לא נקרא פרוייקט "משלוח מנות." התרומה המומלצת למשפחה היא 400 שקלים, וזה מכסה תרומה לעבודה השותפת של הקהילה, משלוח מנות פנים-קהילתיות, מתנות לאביונים, וקמחא דפסחא. גם בקריאות המגילה אוספים כספים נוספים הן לבדק הבית הן למתנות לאביונים. את הכסף למתנות לאביונים בדרך כלל נותנים לארגון כמו "חלב הארץ" המחלק כסף לנזקקים באותו יום. איתן העיר שאם כל החשיבות של מצוות מתנות לאביונים, חג פורים הוא בסך הכול יום אחד בלבד, בעוד שפסח הוא שבוע שלם, ולכן הצרכים מרובים יותר. אנחנו לא רוצים לשנות את צורת חלוקת הכספים אלא ליידע את הקהילה ולעשות את התהליך שקוף יותר. יש גם שאלה של ילדים מגיל בר\בת מצווה שמחוייבים במצווה. עליזה קיבלה על עצמה לנסח פנייה לקהילה בנושא זה.

·         אביטל אורדן העלתה מספר שאלת בקשר לנהלי המטבח במסגרת של pot luck dinners   בשבתות. על חלק גדול מהשאלות הללו עברנו לפני שנה עם יודיס ומרים. כנראה שיש קצר בקומוניקציה. אולי צריך לשבת עם אביטל ופרן. כדאי שההנחיות יהיו גם במטבח וגם באתר. דבי תחפש את המסמך שכתבנו בשנה שעברה. דינה הציעה שתהיה באתר פינה לשו"תים. בכל מקרה, צריך להבהיר לחברי הקהילה שלשאלות הלכתיות המתעוררות ברמה הקהילתית, הכתובת הראשונה לפניות היא הוועדה שלנו. חברי הקהילה לא תמיד יודעים להבחין בין הלכה לבין מנהג. רצינו לפתור חלק מהבעיה על ידי הרכישות המרוכזות למשל של סקיות אשפה שלא צריך לקרוע אותן, אך כנראה שזה לא התבצע. צריך לעבור על כל ההחלטות שנתקבלו בעבר ולעקוב אחרי יישומן.

·         טרם קיימנו סדרה של עיונים בנושא קריאת התורה לנשים. קיים מנהג של העדר אחידות. דבי ביקשה במיוחד לבדוק את נושא ברכות ההפטרה. איתן אמור לשוחח עם דוד רוזן. דניאל ר. הביא בשם גילה שבדף שאנחנו מחלקות בשמחת תורה, אין התייחסות למנהגים של עדות המזרח. אפשר לרשום משהו כמו,"יש דעה כזאת." חשוב לכולנו לקראת הדיונים הבאים לרענן את ידיעותינו בנושא, על ידי קריאת המאמרים של האחים פרימר. עליזה תדאג לשלוח את החומר אלינו בקרוב.

·         נושא אחר היה ההתנגשות בין מנהגי הקהילה לבין המנהג האישי של שליח ציבור זה או אחר. ביום שישי האחרון זה התמקד ב"ושמרו" אבל זה יכול להיות גם בשאלה של בעל תפילה שמתפלל לפי נוסח ספרד כנגד נוסח אשכנז. איתן הדגיש שקיבלנו על עצמנו להתפלל בנוסח אשכנז. ברמה העקרונית, אנחנו צריכים לדון בשאלה: כיצד מגדירים את כוחו של היחיד לשנות את הנוסח, או מתוך מנהג אישי, או מתוך שיקולים ערכיים, או מסיבה אחרת?

·         בסוף היה דיון בשאלה של הרכב הוועדה שלנו. בניגוד לחלק מהוועדות האחרות, לא כל חבר בקהילה יכול להצטרף לוועדה הזאת—דרוש ידע בעברית, ידע בהלכה, וכיוצא בזה. האם אנחנו "פוסקים" או רק ממליצים? אנחנו מקיימים הליך אורתודוכסי של פסיקה. לא נפסוק לפי דעת יחיד.

דבי וייסמן