Dear fellow members of Yedidya,

 

            As the only member of the Ritual Committee who is also on the Executive Board, I have watched both groups discuss compromises on the question of women leading kabbalat shabbat.  Both committees have worked hard and with dedication.  Yet the resulting proposals, it seems to me, will not work in practice, even if they look good on paper.  They will split the Friday night service – and perhaps the community – in complicated ways.  They do not bridge the gap between supporters and opponents of change.

 

            Therefore I have decided to submit a proposal of my own to all of you.  I would first like to thank Adina Golombek, also on Executive Board, whose comments have helped shape this proposal.

 

            Let me begin with two facts. 

 

            Fact #1:  According to the survey results, about half of the community wants some change allowing women to leadkabbalat shabbat, but has not convinced the other half of the community, which is undecided or opposed.

 

            Fact #2:  According to the survey results, there is one option with very low opposition:  “Downstairs, only for special private events (e.g., bat mitzva of a shul member), with the regular male-led service upstairs.”  Only about a third of those opposing the change, and a quarter of those undecided, oppose this option

 

            Therefore I propose, as a first step, to hold the new kabbalat shabbat services in much the same format we have used for women’s torah readings for many years now.  These torah readings give women an opportunity to celebrate special occasions in special ways.  There are also three days on the calendar which have become traditional dates for women’s torah readings.  The gabayotorganize all the readings, check there are no conflicts with other events, and add days upon request, for a frequency of about once every 4-8 weeks.

 

            I suggest a similar format for the kabbalat shabbat service led by a woman, except that the mechitza would be down the middle, as with other downstairs services.  A woman would lead from the women’s side, e.g. from a podium next to the bima on the men’s side.

 

            Such a service would make a clear statement that Kehillat Yedidya accepts that women can lead kabbalat shabbat, while preserving the usual Friday night service upstairs.

 

            As a second step, I propose that after one year, the entire membership vote on two options:  either to continue in the same format, i.e. the “first step” would be the only step, or to have only the upstairs service, also when women lead kabbalat shabbat.  For this vote, a two-thirds majority would be required for a change.  (No “undecided” vote allowed!)  If the second step is approved, allkabbalat shabbat services would be led (by men or women) from the amud, as in other shuls where there is both an amud and a bima.

 

            Please respond!  The Executive Board is due to decide on Wednesday; let us know if this proposal makes more sense to you than what has been proposed up to now!

 

            בברכה

 

            Daniel Rohrlich

 

לכל חברי קהילת ידידיה:

 

            כחבר בוועדת המנהג וגם חבר בוועד המנהל של הקהילה, ראיתי איך אנשי שני הגופים דנים, במרץ ובנאמנות, בשאלת החזנית לקבלת שבת ובאפשרויות לפשרה בין תומכים ומתנגדים.  למרות הרצון הטוב של כולם, דומני כי הצעות הפשרה שעלו נועדות לכישלון, גם אלה הנראות מוצלחות על הנייר.  הן יחלקו את תפילות ליל שבת – ואולי גם את הקהילה – באופן מסובך.  הן לא מגשרות בין תומכים למתנגדים.

 

            לכן החלטתי להציע לכולכם הצעה משלי.  מראש אני מודה לעדינה גולומבק, גם היא חברה בוועד המנהל, על הערותיה הבונות.

 

            אציין שתי עובדות.

 

            עובדה מס' 1:  לפי תוצאות הסקר, כמחצית הקהילה רוצה בשינוי שיאפשר לאשה להיות חזנית לקבלת שבת אך לא הצליחה לשכנע את המחצית השנייה של הקהילה, אשר לא החליטה או אשר מתנגדת. 

 

            עובדה מס' 2:  לפי תוצאות הסקר, קיימת אופציה אחת אשר מעוררת מעט מאוד התנגדות:  "למטה, רק לאירועים מיוחדים פרטיים (כגון בת מצווה של חבר קהילה), במקביל לתפילה שמנחים גברים בלבד למעלה".  רק כשליש מהמתנגדים לשינוי, וכרבע מאלו שלא החליטו, מתנגדים לאופציה הזאת.   

           

               לכן אני מציע, כצעד ראשון, שתפילת קבלת שבת על ידי חזנית תתקיים במתכונת דומה למתכונת שלנו לקריאת תורה לנשים, הנהוגה אצלנו כבר שנים רבות.  קריאות תורה אלו העניקו ומעניקות לנשים הזדמנויות לחגוג אירועים מיוחדים באופן מיוחד.  יש אף שלוש שבתות בשנה אשר נקבעו כשבתות לקריאת נשים.  הגבאיות מארגנות את כל הקריאות, בודקות את התאריכים כדי שלא יתנגשו עם אירועים אחרים בלוח השנה שלנו, ומוסיפות קריאות לפי הביקוש, לכדי תדירות של כפעם ב-4 עד 8 שבתות.

           

               אני מציע מתכונת דומה לחזנית לקבלת שבת, אלא שהמחיצה תהיה באמצע, כמו בכל התפילות.  החזנית תעמוד בעזרת הנשים, לדוגמה לפני עמוד ליד הבימה שבעזרת הגברים. 

           

               תפילה כזאת תכריז בקול רם כי קהילת ידידיה מאשרת נשים בתפקיד חזנית לקבלת שבת, ובו בזמן תשאיר על כנה תפילת ליל שבת כנהוגה למעלה.

           

               כצד שני, אני מציע כי לאחר תקופה של שנה, כל חברי הקהילה יצביעו על שתי אופציות:  או להמשיך באותה המתכונת – כלומר הצד הראשון יהיה גם הצד האחרון – או, מאידך, שתהיה רק תפילת קבלת שבת אחת למעלה, לחזן ולחזנית.  לאישור צד זה יידרש רוב מיוחס של שני שליש.  (לא תהיה אפשרות להצביע "ניטרלי"!)  אם מאשרים את הצד השני, כל החזניות והחזנים לקבלת שבת יעמדו לפני העמוד, כנהוג בכל בית כנסת אחר שיש בו גם עמוד וגם בימה.

           

               נא להגיב!  הוועד המנהל שואף להחליט ביום רביעי; אנא הודיעו אם ההצעה הזאת סבירה יותר בעיניכם מאשר מה שהוצע עד עכשיו!

           

               בברכה, דניאל רורליך